Tanker om seiling
Skrevet av Gunnar M. HaldorsenMange går med en romantisk forestilling av hva det innebærer å seile.
Det er ikke sÃ¥ rart. Jeg kan bekrefte at seiling er en ganske så "romantisk" og også spennende og allsidig aktiviet. Den kan gi deg utvidet horisont og økt livskvalitet gjennom opplevelser du får underveis. Seiling spriter opp hverdagen, helger og ferier. Man får med seg minner man kan se tilbake pÃ¥ senere i livet, og gode historier Ã¥ fortelle ved passende anledninger. Med bilder og video fra turen blir også minnene ekstra gode; du kan begynne å underholde dine nærmeste.
Hvem du skal seile med
Kanskje du har venner eller familie som deler interessen med deg. Hvis ikke kan du starte helt pÃ¥ egenhÃ¥nd, og invitere med deg folk på tur etter hvert; det er lett Ã¥ invitere med folk pÃ¥ en seiltur, og det er lett for dem å bli "smittet" av interessen. Mange bruker seiling som sin ypperste form for avkobling fra hverdagens tjas og mas, som en morsom hobby og/eller som en sosial aktivitet med partner/familie eller andre de er glad i eller ønsker å bli bedre kjent med (eller holde kontakt med).
Hvis du pr. i dag ikke kjenner noen som kan seile, så kan du etter et seilkurs hos oss, bli med på et tilbud om Samseiling (ekstern lenke). Eller kanskje du kjenner noen som har bÃ¥t og trenger mannskap? Kanskje du treffer noen pÃ¥ kurset som er i samme situasjon som deg; interessert Ã¥ seile, men uten Ã¥ kjenne andre seilere? Det gÃ¥r ogsÃ¥ an Ã¥ oppsøke folk som søker mannskap til turer, regattaer og liknende, og det finnes en rekke seilforeninger og klubber der folk samles for Ã¥ dele interessen.
Økonomi
Et aktuelt spørsmål er: Hva koster det å drive med seiling?
Her er det store variasjoner, fra "lite" til en formue. En liten pekepinn:
Gratis-varianten er vel Ã¥ kjenne eller bli kjent med noen som allerede har bÃ¥t, og Ã¥ bli med dem som mannskap. Hvis det er naturlig kan du kanskje stå for maten hvis skipperen står for båten. Og tips til mannskapet: lag og server gjerne kaffe underveis :-)
Nest rimeligste alternativ er kanskje Ã¥ bli med på ekstra seiling og trening gjennom vÃ¥rt tilbud om Samseiling en gang i blant. Her kommer man til dekket bord og treffer andre man kan seile sammen med. Dette kan til og med kombineres med å ha egen båt.
Rimelig og greit kan det være å leie båt i Norge eller utlandet, men det forutsetter et minimum av erfaring eller kompetanse. Mange har gått rett over til å leie båt etter et seilkurs eller to hos oss, men vit at det krever litt ekstra å skulle være skipper ombord. Gjennom Samseiling.no kan du få tilbud om leie av båt hvis du kvalifiserer som skipper. Det ligger også en del båter til leie på finn.no.
Seiling i Kroatia er veldig populært, og der har undertegnede veldig god erfaring med svenske Navigare Yachting som nok er den proffeste aktøren med de beste prisene og de flotteste båtene. Velg gjerne Trogir som utgangspunkt; helt perfekt! Leier du tidlig i sesongen kan du være heldig å få en splitter ny båt til en veldig god pris per uke. Sesongen strekker seg fra april til ut oktober, om man skal holde seg innenfor perioden med de beste værutsikter.
En kjekk løsning for de som har mulighet kan være å spleise på båt med en eller flere andre; dette er egentlig en meget fornuftig løsning.
Overkommelig for de fleste (som vil prioriterer det) er å kjøpe seg en liten eller mellomstor, brukt båt. Seil så mye og så ofte du vil! Man kan også leie ut båten når den ikke er i bruk, og dermed få utgiftene dekket helt eller delvis. Vi kan bistå med dette; ta kontakt for mer info.
En investering i økt livskvalitet i form av bedre komfort og estetikk, store opplevelser og mer kontakt med familie og venner (som lettere blir med på en større båt) kan være å gå til innkjøp av en litt større og finere båt. Man kommer ganske langt med fra kr. 300.000 og oppover.
Mer om å kjøpe egen båt
Budsjett-varianten
En ikke uvanlig variant er Ã¥ anskaffe egen førstebÃ¥t pÃ¥ f.eks. 22 - 30 fot, som kan gi mange flotte turer og opplevelser for alle seilere. Det finnes kurante, brukte bÃ¥ter fra 50.000 til 300.000, avhengig av alder, modell, tilstand og utstyrsnivÃ¥. Er du nøktern og heldig kan du finne brukbare båter helt ned i 25.000 hvis estetikk er underordnet pris.
Foruten innkjøp av bÃ¥ten må man huske at det blir noen Ã¥rlige utgifter til vedlikehold, forsikring, bÃ¥tplass og vinteropplag. Det anbefales derfor å sette opp et realistisk budsjett før man går til anskaffelse av båt, slik at man vet man kan glede seg over båten så lenge man har den, uten at den blir en økonomisk belastning. Tusenlappene blir smÃ¥ for en bÃ¥teier.
Mellomsjiktet
Hvis du har litt mer å rutte med vil en båt på f-eks. 30 til 35 fot kanskje være mer aktuell. Prisene her varierer fra ca. 100 - 700.000, selv om det finnes rimeligere (eller mer kostbare) båter. Man skulle tro at båtens lengde er avgjørende for størrelsen, men nei; en eldre båt har vanligvis mye mindre plass over alt enn en ny og moderne båt.
Toppsjiktet
Som et alternativ til å kjøpe hytte er å kjåpe en større og/eller nyere båt. Fra rundt 35 fot og oppover begynner det å bli relativt god plass for flere mennesker ombord, som kan være på tur i kortere og lengre perioder.
Man kunne skrive en lang avhandling om valg av båt, men nøyer oss her med å si at det er lurt å tenke nøye igjennom hva man tror man trenger, og det er veldig lurt (obs-obs!) å kikke på minst tre forskjellige båter før man bestemmer seg.
Den første er ikke alltid den beste, og det er noe helt annet Ã¥ komme ombord enn Ã¥ se pÃ¥ bilder i en annonse.
Selvsagt for de fleste, men allikevel: Ikke velg en båt som ligger over din betjeningsevne; båten skal være en lystbetont affære og ingen belastning.
Sjekk ut en veldig god video om det å ha båt, som dekker det meste HER
Anlegg og evner
Kanskje litt rart å ta med dette punktet, men det er sikkert noen som lurer på om seiling er noe for dem, med hensyn til deres anlegg, evner og interesser. Hva kreves av en som skal seile? Noen viktige egenskaper for å bli en god turseiler er å være forsiktig, være nøye med alt man gjør, gjerne være litt praktisk anlagt, og være litt forutseende. Men kravene vil variere veldig i forhold til hvilken rolle du har om bord. Som mannskap forventes det varnligvis ikke så mye; alle kan være med og bidra. Som skipper kreves det tilstrekkelig kunnskap eller kompetanse. Hvilket farvann man seiler i og hvor stor båt man seiler har også mye å si for hvor krevende det er for skipperen.
Om rollene om bord
Både skipper, mannskap og passasjerer deler opplevelsen av en seilas. Men rollene er ganske forskjellige, og de kan gjøre opplevelsen av seilasen forskjellig for den enkelte. Du kan altså ha seiling som interesse, hobby eller livsstil uansett hvilken rolle du har om bord.
Som båteier har man som regel ekstra omsorg og interesse for båten med alt hva det innebærer: utstyr som må være i orden, finish som skal se bra ut, påpasselighet i forhold til ting som kan gå i stykker, god forståelse av sammenheng mellom bruk og økonomi osv. De fleste stortrives med å ha egen båt.
Som skipper har man hovedansvaret om bord når båten er i bruk. Man må følge litt med på alt og alle, og ha kunnskaper og erfaring nok til å ta gode beslutninger når det dukker opp uforutsette ting osv. Man skal "kjenne skuta" og kunne navigere omhyggelig, utøve godt sjømannskap og være flink til å takle mannskapet slik at de fungerer og trives. En uerfaren skipper kan bli en stresset skipper. Når vi holder kurs er det mye for å hjelpe folk å få den erfaring og kunnskap som skal til for å kunne slappe mere av og nyte seilasen.
Som aktivt mannskap slipper man på en måte litt "billigere" fra det, ettersom man har mindre ansvar og ferre forpliktelser om bord. Samtidig får man ikke kjørt seg selv på samme måte som skipperen, og man kan ikke like lett ta den hele og fulle æren for en vellykket seilas. Det kan vel strengt tatt ikke skipperen heller, ettersom en seilas er "teamwork". Som mannskap bør du yte ditt beste for å avlaste skipperen og få godt utbytte av seilasen. Å "serve" skipperen og det øvrige mannskap vil skape en takknemlig og positiv holdning om bord, som igjen slår tilbake på en selv. Som mannskap får man gjerne seile med forskjellige båter, kanskje store og små, luksuriøse og enkle, uten at det koster en for mye. Seileopplevelsen kan bli maksimal, men du må akseptere at en annen har kommandoen. Som mannskap kan du uansett utføre alle vanlige oppgaver om bord, slik som å styre båten, trimme seilene, kaste ankeret og følge med i kartet.
Som "passasjer" kan du få oppleve seiling på sitt beste, og du kan stort sett slappe av og gjøre som du vil. Dette er en svært behagelig rolle å ha, men det kan også være litt frustrerende. Du har på en måte ikke så mye å bidra med, og du vet antakelig ikke så mye om hva som foregår og hvorfor du i blant får beksjeden: "dra der, hold her" osv. Og hvis det er det trangt om plassen om bord i vennegjengens båt kan det hende at andre blir invitert fremfor deg hvis du ikke har så mye å bidra med rent seilteknisk. Vi har en del kunder som har gått lei av å være passivt mannskap, og som ønsker å kunne bidra og å vite mer om hva som foregår.
Hvor interessert du er
For noen blir seiling nærmest en livsstil, og man går stadig vekk og gleder seg til neste mulighet for å komme seg ut på sjøen, ut på tur. "Blåser det i dag? Hvordan blir været til helgen? Hvem blir med ut?" osv. Du bør være oppmerksom på at man kan bli "hekta" på seiling, på godt og vondt. Om interessen skulle bli så sterk, så er det selvsagt en fordel om ens nærmeste deler interessen med deg. Det er fler historier om at faste forhold har måttet vike til fordel for seilingen. Det skal ha blitt laget film rundt dette, og det er noe det er viktig å være oppmerksom på.
BÃ¥ten du seiler
Opplevelsen av seiling og turer vil ha en viss sammenheng med hvilken bÃ¥t du seiler. Enten du kjøper din egen bÃ¥t eller velger Ã¥ leie, sÃ¥ vil bÃ¥tens størrelse, type og Ã¥rsmodell, samt fasiliteter om bord ha en del Ã¥ si for opplevelsen av en seilas. Samtidig mener vi at du kan nyte seiling ogsÃ¥ om bord i en liten og enkel bÃ¥t, og at trivsel handler mye om instilling og evne til Ã¥ trives og Ã¥ koble av. Båt er båt!
Hvor du seiler
Vi er velsignet her i landet med en vakker kyst med nydelig skjærgård og majestetiske fjorder og fjell. Norge er et fantastisk sted å seile. Noen nøyer seg stort sett med korte turer fra Frognerkilen i Oslo til Middagsbukta i Bærum, mens andre synes ikke de får brukt båten ordentlig hvis de ikke ser åpent hav og besøker nye steder. Hvis du har planer om å kjøpe båt kan du vurdere å la den ha hjemmehavn lenger ut i fjorden, der det er kort vei til svabergene. Det sies at Kosterøyene i Sverige har flest dager med sol og oppholdsvær. Båtplasser er også rimeligere lenger sør, så det kan være flere fordeler med å ha båtplass litt utenfor Oslo.
Været du seiler i
Som nevnt over har ogsÃ¥ været mye Ã¥ si for trivselen underveis og nÃ¥r du ligger i havn eller på anker, og ikke minst for sikkerheten. Det er klart at faren for uhell øker med vindstyrken. Vi anbefaler Ã¥ sjekke værmeldingen nøye (et MUST) og ikke legge utpÃ¥ i mer vind og bølger enn du er fortrolig med.
En sommer med sol, varme, laber bris (helst fralandsvind og sidevind) og rolig sjø mÃ¥ kunne sies Ã¥ være "drømmeforhold" for en turseiler.
NÃ¥r været er som best, du er ferdig pÃ¥ jobb og vil koble av: hvorfor ikke ta en tur på fjorden?
Vi anbefaler Ã¥ komme i gang med seiling først som sist!
Til oversikt over våre kurs