.

Tips ifm. kjøp av brukt båt

(For PC, trykk evt. Crtl+ for større tekst, og bruk liggende skjerm på mobil/nettbrett)


Noen raske tips som kan spare deg for titusener

Vi har drevet med båter i mange år, har forhandlet nye båter og kjøpt både nye og brukte til eget bruk, og har også vært i kontakt med mange som nettopp har kjøpt seg båt. Mange av disse ser naturligvis verdien i å lære seg å bruke båten ved å ta et kurs før de tar båten i bruk.

Det er hyggelig å kunne dele noen av våre erfaringer med deg, men vi tar ikke ansvar for eventuelle feilkjøp og gir ingen garanti for at å følge våre tips og tanker er riktig for alle - eller garanterer et godt kjøp. Båt kjøpes på eget ansvar.

Enkle tommelfingerregler du kan vurdere å følge, om mulig, er disse:

  • Ikke kjøp en båt usett, med mindre du vet hva du gjør.
  • Sjekk/besiktige gjerne minst 3 forskjellige båter før du bestemmer deg.
    Bilder i annonser gir ikke hele inntrykket.
  • Spar deg for arbeid og overraskelser: Velg en sjøsatt, sjøklar og strøken båt (!)
  • De beste kjøpene kan bli borte på dagen. Du må derfor være rask med å handle når du finner en god båt som tilfredsstiller dine krav og ditt budsjett.
  • Å kjøpe en falleferdig båt betyr enormt mye arbeid og kostnader i oppgraderinger; du har snart brukt mer på båten enn en strøken båt ville kostet deg, samt kastet bort mye tid. Det er derfor man får eldre båter slengt etter seg, og det er derfor priser på båter kan variere en god del. To båter av nøyaktig samme modell kan ha veldig forskjellig pris, og dette kan skyldes at det er tilsvarende forskjell på tilstanden og utstyrsnivået.
  • Oppfølging til punktet over: En liten, eldre båt gir en latterlig rimelig inngangsbillett, og gleden ved å pusse opp og oppgradere kan være stor og lærerik. Dette blir for deg som har disponibel tid, nødvendige evner og interesse.
  • Noen båter er overpriset, andre er underpriset. Ved å følge med på annonser i en lengre periode vil du kanskje se om båter har "riktig" pris eller ikke.
  • Båtvalg: Hvis du vil sikre at båten blir en god investering med tanke på verdifall; velg et kurant båtmerke fra år 2000 eller senere, som f.eks. Beneteau, Jeanneu, Bavaria eller Hanse. Men også her er det forskjeller på hva som er kurante modeller. Det er som hovedregel mer kurant med en nyere båt enn en eldre. Båter på 35 fot går som hvetebrød. Forfatteren har, etter å ha seilt mange forskjellige båter, veldig sans for kvaliteten på Bavaria-modeller fra 2005 til 2009; de med lyst, orange-farget interiør i kryssfiner. Dette er båter som kanskje kan holde seg fine i 50 år. Dessverre har mange produsenter gått over til foliebelagte MDF-plater el.l., som er i fare for at folien løsner i alle hjørner og gir esel-ører på dører og skap. Undertegnede (daglig leder og en av instruktørene i Oslo Seilskolehar) har dessverre sett noen eksempler på dette.
  • Se opp for faren for STORT verdifall på nyere båter, med mindre du har økonomi godt over gjennomsnittet. Man får ikke alltid det man betaler for.
  • Psst! Hvis du vil vite det: Bavaria 44 Vision er kanskje den som gir mest WOW-følelse i kategorien Bavaria fra 2005-2009. Hanse 350 med 3 lugarer imponerer.
  • Jo mer utstyr, jo bedre. Bare et cockpit-telt kan koste 30-50.000 å få laget, så hvis dette følger med er det en stor fordel.
  • Mest kritisk at er i god stand er motor og seil, men også evt. teakdekk og interiør. Relativt kostbart å oppgradere, med mindre du bestiller seil fra Seilloftet.no :-)
  • Unngå overraskelser: Test båten minst 1 time på vannet, for motor og for seil. Få heist opp båten for å sjekke kjøl og ror; sjekk også spant og kjølbolter inne i båten med tanke på tidligere grunnstøtinger. Tidligere grunnstøting betyr ikke nødvendigvis at båten er betydelig svekket, men vær obs på faren rundt dette (man ønsker ikke "hemmelige" sprekker i skroget ved kjølen, som jobber seg oppover og utover ved kryssing mot høy sjø)
  • Se opp for båter som ikke er vanntette, og sikre deg en vanntett avtale som gir mulighet for reklamasjon dersom essensielle ting/svakheter (som det ikke er opplyst om) avdekkes senere (f.eks. skader og defekter)
  • En båt som fremstår som strøken er langt mer verdt enn en båt som har forfalt. Forfall er symptom på manglende vedlikehold; dette vil gjenspeiles i hele båten.
  • Selgeren er ivrig etter å få solgt, så du kan kanskje prute prisen ned 10-50% hvis du er heldig eller flink.
  • Spar deg for arbeid og overraskelser: Velg en sjøsatt, sjøklar og strøken båt (!)
  • Husk å legge inn tid til henting av båt hvis båten ligger i andre deler av landet. Vi kan stille med skipper eller mannskap ved behov (pris avtales).
  • I juli og ved juletider får du båter nesten gratis. Markedet er hottest i april-juni og august-oktober.

Samtidig skal det sies at det ikke er nødvendig å være overdrevent engstelig for overraskelser, men følger du listen over skal det bedre gjøres at du angrer på kjøpet.

Når det gjelder ting du kan vurdere å sjekke ved besiktigelse av båten, finnes det mange publikasjoner på f.eks. Seilmagasinet.no eller i andre fora.

Kontakt Oslo Båtservice hvis du vil ha hjelp med besiktigelse, kjøp eller salg, eller det er ting som må fikses før båten er helt strøken.
Kontakt gjerne Seilloftet.no hvis båten trenger nye seil, puter eller kalesjer.
Sjekk ut Samseiling hvis du trenger mannskap eller vil leie ut båten du kjøper.

Motoren

Det er verdt å nevne motoren. Det er fantastisk deilig å ha en god og pålitelig motor. At denne fungerer som den skal er verdt å fokusere på. Sjekk følgende:

  • Starter den lett?
  • Har den jevn gange (går på alle sylindere), uten mye eksos eller vanndamp?
  • Kjøler den godt? (sjekk at det spruter ut mye kjølevann)
  • Går den lett i gir, uten ulyd, begge veier, og er lett på girspaken?
  • Har den nylig fått et oljeskift, og er det nok olje på motoren?
  • Er det tegn til oljelekkasje under motoren? Det bør være rent og fritt for olje i motorrommet.
  • Ved kjøring: Er det noen vibrasjoner i drivverket som ikke burde være der? (f.eks. forårsaket av propell eller aksling). Kjennes som risting i dørken. Prøv alle turtall.
  • Antall gangtimer har ikke så mye å si; det er faktisk en fordel om motoren har blitt kjørt jevnlig med tanke på faren for groe i kjølesystemet hvis motoren står for lenge stille.


Liten eller stor båt?

Budsjett-varianten
En ikke uvanlig variant er å anskaffe egen førstebåt på f.eks. 22 - 30 fot, som kan gi mange flotte turer og opplevelser for alle seilere. Det finnes kurante, brukte båter fra 50.000 til 300.000, avhengig av alder, modell, tilstand og utstyrsnivå. Er du nøktern og heldig kan du finne brukbare båter helt ned i 25 000 hvis estetikk er underordnet pris.

Foruten innkjøp av båten må man huske at det blir noen årlige utgifter til vedlikehold, forsikring og båtplass. Det anbefales derfor å sette opp et realistisk budsjett før man går til anskaffelse av båt, slik at man vet man kan glede seg over båten så lenge man har den, uten at den blir en stor belastning.

Mellomsjiktet
Hvis du har litt mer å rutte med vil en båt på 31 til 34 fot kanskje være mer aktuell. Prisene her varierer fra ca. 100 - 500.000, selv om det finnes rimeligere (eller mer kostbare) båter. Man skulle tro at båtens lengde er avgjørende for størrelsen, men nei; en eldre båt har vanligvis mye mindre plass enn en ny og moderne båt.

Toppsjiktet
Som et alternativ til hytte er en større og/eller nyere båt. Fra rundt 35 fot og oppover begynner det å bli relativt god plass for flere mennesker over lengre perioder.

Konklusjon

Man kunne skrive en lang avhandling om valg av båt, men nøyer oss her med å si at det er lurt å tenke nøye igjennom hva man tror man trenger, og det er som nevnt lurt å kikke på minst tre forskjellige båter før man bestemmer seg. Den første er ikke alltid den beste.

Selvsagt for de fleste, men allikevel: Ikke velg en båt som ligger over din betjeningsevne; båten skal være en lystbetont affære og ingen belastning. Tenk igjennom noen scenarier ifm egen økonomi så du ikke vil angre på at du har bundet opp kapital i en båt. I dårlige tider kan det bli vanskelig å selge båten.

Vi anbefaler alle å komme i gang først som sist:-)    Se også oversikt over våre kurs