.

Tips ifm. kjøp av brukt båt

(For PC, trykk evt. Crtl+ for større tekst, og bruk liggende skjerm på mobil/nettbrett)


Noen raske tips som kan spare deg for titusener

Det er hyggelig å kunne dele noen tips og erfaringer med deg, men vi tar ikke ansvar for eventuelle feilkjøp og gir ingen garanti for at disse tips og tanker er riktig eller tilstrekkelig for alle eller garanterer et godt kjøp.

Enkle tommelfingerregler du kan vurdere å følge, om mulig, er disse:

  • Ikke kjøp en båt usett, eller uprøvet (!), med mindre du virkelig vet hva du gjør.
  • Spar deg for arbeid og overraskelser: Velg en sjøsatt, sjøklar og strøken båt (!)
  • Sjekk/besiktige gjerne minst 3 forskjellige båter før du bestemmer deg.
    Bilder i annonser gir ikke hele inntrykket.
  • Be alltid om en prøvetur før du beslutter å kjøpe; dette kan avdekke mye.
  • De beste kjøpene kan gå på dagen. Du må derfor være ganske rask med å handle hvis du finner en god båt som tilfredsstiller dine krav og ditt budsjett.
  • Å kjøpe en falleferdig/sliten båt betyr ofte enooormt mye arbeid og kostnader med oppgraderinger; du har snart brukt mer på båten enn hva en strøken båt ville kostet, i tillegg til å ha brukt mye dyrebar tid på fiksing og ordning. Det er derfor man får gamle båter tilnærmet "slengt etter seg", og det er derfor priser på tilsynelatende like båter kan variere en god del. To båter av nøyaktig samme modell kan ha forskjellig pris, og dette kan skyldes at det er tilsvarende forskjell på tilstanden og utstyrsnivået.
  • Oppfølging til punktet over: En liten, eldre båt gir en latterlig rimelig inngangsbillett, og gleden ved å pusse opp og oppgradere kan være stor og lærerik. Dette blir for deg som har disponibel tid, nødvendige evner og interesse.
  • Noen båter er overpriset, andre er underpriset. Ved å følge med på annonser i en lengre periode vil du kanskje se om båter har "riktig" pris eller ikke.
  • Båtvalg: Hvis du vil sikre at båten blir en god investering med tanke på verdifall; velg et kurant båtmerke fra år 2000 eller senere, som f.eks. Beneteau, Jeanneu, Bavaria eller Hanse. Men også her er det forskjeller på hva som er kurante modeller. Det er som hovedregel mer kurant med en nyere båt enn en eldre. Båter på 35 fot går som hvetebrød. Forfatteren har, etter å ha seilt mange forskjellige båter, veldig sans for kvaliteten på Bavaria-modeller fra 2005 til 2009; de med lyst, orange-farget interiør i kryssfiner. Dette er båter som kanskje kan holde seg fine i 50 år. Dessverre har mange produsenter gått over til foliebelagte MDF-plater el.l., som er i fare for at folien løsner i alle hjørner og gir esel-ører på dører og skap. Undertegnede (daglig leder og en av instruktørene i Oslo Seilskolehar) har sett eksempler på dette.
  • Se opp for faren for STORT verdifall på nyere båter, med mindre du har økonomi godt over gjennomsnittet. Man får ikke alltid det man betaler for.
  • Psst! Hvis du vil vite det: Bavaria 44 Vision er kanskje den som gir mest WOW-følelse i kategorien Bavaria fra 2005-2009. Hanse 350 med 3 lugarer imponerer.
  • Jo mer utstyr, jo bedre. Bare et cockpit-telt kan koste 30-50.000 å få laget, så hvis dette følger med er det en stor fordel.
  • Mest kritisk at er i god stand er motor og seil, men også evt. teakdekk og interiør. Relativt kostbart å oppgradere, med mindre du bestiller seil fra Seilloftet.no :-)
  • Unngå overraskelser: Test båten minst 1 time på vannet, for motor og for seil. Få heist opp båten for å sjekke kjøl og ror; sjekk også spant og kjølbolter inne i båten med tanke på tidligere grunnstøtinger. Tidligere grunnstøting betyr ikke nødvendigvis at båten er betydelig svekket, men vær obs på faren rundt dette (man ønsker ikke "hemmelige" sprekker i skroget ved kjølen, som jobber seg oppover og utover ved kryssing i høy sjø)
  • Se opp for båter som ikke er vanntette, og sikre deg en vanntett avtale som gir mulighet for reklamasjon dersom essensielle ting/svakheter (som det ikke er opplyst om) avdekkes senere (f.eks. skader og defekter)
  • En båt som fremstår som strøken er langt mer verdt enn en båt som har forfalt. Forfall er symptom på manglende vedlikehold; dette vil gjenspeiles i hele båten.
  • Selgeren er ivrig etter å få solgt, så du kan kanskje prute prisen ned 10-50% hvis du er heldig eller flink.
  • Spar deg for arbeid og overraskelser: Velg en sjøsatt, sjøklar og strøken båt (!)
  • Husk å legge inn tid til henting av båt hvis båten ligger i andre deler av landet.
    Oslo Seilskole kan stille med skipper eller mannskap til avtalt pris. Ta kontakt.
  • I juli og ved juletider får du båter nesten "gratis". Markedet er hottest i april-juni og august-oktober.

Samtidig skal det sies at det ikke er nødvendig å være overdrevent engstelig for overraskelser, men følger du listen over skal det bedre gjøres at du angrer på kjøpet.

Når det gjelder ting du kan vurdere å sjekke ved besiktigelse av båten, finnes det gode artikler i f.eks. Seilmagasinet.no og i andre fora. Søk også etter relevante videoer på YouTube.

Kontakt Oslo Båtservice hvis du vil ha hjelp med besiktigelse, kjøp eller salg, eller det er ting som må fikses for å få båten er helt strøken.
Kontakt gjerne Seilloftet.no hvis båten trenger nye seil, puter eller kalesjer.
Sjekk ut Samseiling hvis du trenger fast mannskap eller vil leie ut båten du kjøper.

Motoren

Det er verdt å nevne motoren. Det er viktig og deilig å ha en god og pålitelig motor. Motoren er også det som er mest kostbart og fikse eller å bytte ut.
Sjekk gjerne følgende:

  • Starter den lett?
  • Har den jevn gange (går på alle sylindere), uten mye eksos eller vanndamp?
  • Kjøler den godt? (sjekk at det spruter ut mye kjølevann)
  • Går den lett i gir, uten ulyd, begge veier, og er lett på girspaken?
  • Har den nylig fått et oljeskift, og er det nok olje på motoren?
  • Har det vært gjort service den siste tiden, som demontering og rensing av varmeveksler og oljekjøler?
  • Er det tegn til oljelekkasje under motoren? Det bør være rent og fritt for olje i motorrommet.
  • Ved kjøring: Er det noen vibrasjoner i drivverket som ikke burde være der? (f.eks. forårsaket av propell eller aksling). Kjennes som risting i dørken. Prøv alle turtall opp til 3500 rpm
  • Antall gangtimer har kanskje ikke så mye å si; det er faktisk en fordel om motoren har blitt kjørt jevnlig med tanke på faren for groe i kjølesystemet hvis motoren står for lenge stille.
  • Forhåpentligvis har båten hatt intakte sink-anoder til enhver tid, så den ikke lider av korrosjon på drev, lagere og propell.

Seilene

Det er også verdt å nevne seilene. Greit å vite at et nytt sett med seil kan koste 30 - 100.000 avhengig av størrelse (og dukvalg).

  • Ser seilene greie ut?
  • Er de over 10 år gamle?
  • Er de modne for utskifting?
  • Covfefe...