.

Tips ifm. kjøp av brukt båt

(For PC, trykk evt. Crtl+ for større tekst, og bruk liggende skjerm på mobil/nettbrett)


Noen raske tips som kan spare deg for titusener

Det er hyggelig å kunne dele noen tips og erfaringer med deg, men vi tar ikke ansvar for eventuelle feilkjøp og gir ingen garanti for at disse tips og tanker er riktig eller tilstrekkelig for alle eller garanterer deg et godt kjøp.

Enkle tommelfingerregler du kan vurdere å følge, om mulig, er disse:

  • Ikke kjøp en bÃ¥t usett, eller uprøvet (!), med mindre du virkelig vet hva du gjør.
  • Spar deg for arbeid og overraskelser: Velg en sjøsatt, sjøklar og strøken bÃ¥t (!)
  • Sjekk/besiktige/test gjerne minst 3 forskjellige bÃ¥ter før du bestemmer deg.
    Bilder i annonser gir ikke hele inntrykket.
  • Be alltid om en prøvetur før du beslutter å kjøpe; dette kan avdekke evt feil.
  • De beste kjøpene kan gå pÃ¥ dagen. Du mÃ¥ derfor være ganske rask med Ã¥ handle hvis du finner en god bÃ¥t som tilfredsstiller dine krav og ditt budsjett.
  • Ã… kjøpe en falleferdig/sliten bÃ¥t betyr ofte enooormt mye arbeid og kostnader med oppgraderinger; du har snart brukt mer pÃ¥ bÃ¥ten enn hva en strøken bÃ¥t ville kostet, i tillegg til å ha brukt mye dyrebar tid på fiksing og ordning. Det er derfor man fÃ¥r gamle bÃ¥ter tilnærmet "slengt etter seg", og det er derfor priser pÃ¥ tilsynelatende like bÃ¥ter kan variere en god del. To bÃ¥ter av nøyaktig samme modell kan ha forskjellig pris, og dette kan skyldes at det er tilsvarende forskjell pÃ¥ tilstanden og utstyrsnivÃ¥et.
  • Oppfølging til punktet over: En liten, eldre bÃ¥t gir en latterlig rimelig inngangsbillett, og gleden ved Ã¥ pusse opp og oppgradere kan være stor og lærerik. Dette blir for deg som har disponibel tid, nødvendige evner og interesse.
  • Noen bÃ¥ter er overpriset, andre er underpriset. Ved Ã¥ følge med pÃ¥ annonser i en lengre periode vil du kanskje se om bÃ¥ter har "riktig" pris eller ikke.
  • Båtvalg: Hvis du vil sikre at bÃ¥ten blir en god investering med tanke pÃ¥ verdifall; velg et kurant bÃ¥tmerke fra Ã¥r 2000 eller senere, som f.eks. Beneteau, Jeanneu, Bavaria eller Hanse. Men ogsÃ¥ her er det forskjeller pÃ¥ hva som er kurante modeller. Det er som hovedregel mer kurant med en nyere bÃ¥t enn en eldre. BÃ¥ter pÃ¥ 35 fot gÃ¥r som hvetebrød. Forfatteren har, etter Ã¥ ha seilt mange forskjellige bÃ¥ter, veldig sans for kvaliteten pÃ¥ Bavaria-modeller fra 2005 til 2009; de med lyst, orange-farget interiør i kryssfiner. Dette er bÃ¥ter som kanskje kan holde seg fine i 50 Ã¥r. Dessverre har mange produsenter gÃ¥tt over til foliebelagte MDF-plater el.l., som er i fare for at folien løsner i alle hjørner og gir esel-ører pÃ¥ dører og skap. Undertegnede (daglig leder og en av instruktørene i Oslo Seilskolehar) har sett eksempler pÃ¥ dette.
  • Se opp for faren for STORT verdifall pÃ¥ nyere bÃ¥ter, med mindre du har økonomi godt over gjennomsnittet. Man fÃ¥r ikke alltid det man betaler for.
  • Psst! Hvis du vil vite det: Bavaria 44 Vision er kanskje den som gir mest WOW-følelse i kategorien Bavaria fra 2005-2009. Hanse 350 med 3 lugarer imponerer.
  • Jo mer utstyr, jo bedre. Bare et cockpit-telt kan koste 30-50.000 Ã¥ fÃ¥ laget, sÃ¥ hvis dette følger med er det en stor fordel.
  • Mest kritisk at er i god stand er motor og seil, men ogsÃ¥ evt. teakdekk og interiør. Relativt kostbart Ã¥ oppgradere, med mindre du bestiller seil fra Seilloftet.no :-)
  • UnngÃ¥ overraskelser: Test bÃ¥ten minst 1 time pÃ¥ vannet, for motor og for seil. FÃ¥ heist opp bÃ¥ten for Ã¥ sjekke kjøl og ror; sjekk ogsÃ¥ spant og kjølbolter inne i bÃ¥ten med tanke pÃ¥ tidligere grunnstøtinger. Tidligere grunnstøting betyr ikke nødvendigvis at bÃ¥ten er betydelig svekket, men vær obs pÃ¥ faren rundt dette (man ønsker ikke "hemmelige" sprekker i skroget ved kjølen, som jobber seg oppover og utover ved kryssing i høy sjø)
  • Se opp for bÃ¥ter som ikke er vanntette, og sikre deg en vanntett avtale som gir mulighet for reklamasjon dersom essensielle ting/svakheter (som det ikke er opplyst om) avdekkes senere (f.eks. skader og defekter)
  • En bÃ¥t som fremstÃ¥r som strøken er langt mer verdt enn en bÃ¥t som har forfalt. Forfall er symptom pÃ¥ manglende vedlikehold; dette vil gjenspeiles i hele bÃ¥ten.
  • Selgeren er ivrig etter Ã¥ fÃ¥ solgt, sÃ¥ du kan kanskje prute prisen ned 10-50% hvis du er heldig eller flink.
  • Spar deg for arbeid og overraskelser: Velg en sjøsatt, sjøklar og strøken bÃ¥t (!)
  • Husk Ã¥ legge inn tid til henting av bÃ¥t hvis bÃ¥ten ligger i andre deler av landet.
    Oslo Seilskole kan stille med skipper eller mannskap til avtalt pris. Ta kontakt.
  • I juli og ved juletider fÃ¥r du bÃ¥ter nesten "gratis". Markedet er hottest i april-juni og august-oktober.

Samtidig skal det sies at det ikke er nødvendig å være overdrevent engstelig for overraskelser, men følger du listen over skal det bedre gjøres at du angrer på kjøpet.

Når det gjelder ting du kan vurdere å sjekke ved besiktigelse av båten, finnes det gode artikler i f.eks. Seilmagasinet.no og i andre fora. Søk også etter relevante videoer på YouTube.

Kontakt Oslo Båtservice hvis du vil ha hjelp med besiktigelse, kjøp eller salg, eller det er ting som må fikses for å få båten er helt strøken.
Kontakt gjerne Seilloftet.no hvis båten trenger nye seil, puter eller kalesjer.
Sjekk ut Samseiling hvis du trenger fast mannskap eller vil leie ut båten du kjøper.

Motoren

Det er verdt å nevne motoren. Det er viktig og deilig å ha en god og pålitelig motor. Motoren er også det som er mest kostbart og fikse eller å bytte ut.
Sjekk gjerne følgende:

  • Starter den lett?
  • Har den jevn gange (gÃ¥r pÃ¥ alle sylindere), uten mye eksos eller vanndamp?
  • Kjøler den godt? (sjekk at det spruter ut mye kjølevann)
  • GÃ¥r den lett i gir, uten ulyd, begge veier, og er lett pÃ¥ girspaken?
  • Har den nylig fÃ¥tt et oljeskift, og er det nok olje pÃ¥ motoren?
  • Har det vært gjort service den siste tiden, som demontering og rensing av varmeveksler og oljekjøler?
  • Er det tegn til oljelekkasje under motoren? Det bør være rent og fritt for olje i motorrommet.
  • Ved kjøring: Er det noen vibrasjoner i drivverket som ikke burde være der? (f.eks. forÃ¥rsaket av propell eller aksling). Kjennes som risting i dørken. Prøv alle turtall opp til 3500 rpm
  • Antall gangtimer har kanskje ikke sÃ¥ mye Ã¥ si; det er faktisk en fordel om motoren har blitt kjørt jevnlig med tanke pÃ¥ faren for groe i kjølesystemet hvis motoren stÃ¥r for lenge stille.
  • ForhÃ¥pentligvis har bÃ¥ten hatt intakte sink-anoder til enhver tid, sÃ¥ den ikke lider av korrosjon pÃ¥ drev, lagere og propell.

Seilene

Det er også verdt å nevne seilene. Greit å vite at et nytt sett med seil kan koste 30 - 100.000 avhengig av størrelse (og dukvalg).

  • Ser seilene greie ut?
  • Er de over 10 Ã¥r gamle?
  • Er de modne for utskifting?